Světové investiční mince (4) American Eagle
Investiční zlato je díky své schopnosti uchovávat vysokou hodnotu v malém objemu oblíbené prakticky po celém světě.
Vedle poněkud uniformních slitků je dodáváno také ve formě ražených mincí. V tomto dílu seriálu, který mapuje nejslavnější investiční mince světa, se budeme zabývat legendárním Eaglem ze Spojených států amerických.
Mince se symboly Spojených států amerických, postavou kráčející Svobody (Miss Liberty) na líci a orlem mořským bělohlavým na rubu, je nejprodávanější investiční mincí na světě. A zároveň také nejlikvidnější. Americký orel je vyroben ze zlata s příměsí mědi (5,33 %) a stříbra (3 %), což zvyšuje jeho odolnost proti otěru. Skutečný obsah žlutého kovu je ale stejný jako například u čtyřiadvacetikarátové mince Wiener Philharmoniker ražené v Rakousku. To znamená, že majitel eagla o svou troyskou unci zlata rozhodně ošizen nebude.
Standardní investiční American Eagle razí mincovna Spojených států (United States Mint) od roku 1986, a to ve zlatém i stříbrném provedení.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2013.
ZE SVĚTA KOVOVÝCH ZNÁMEK (39) Účelové známky ražené rubními razidly
Známky ražené oboustranně pouze rubními razidly jsou sběratelům účelových známek dobře známé, nelze však říci, že by patřily k vyhledávaným komoditám.
Důvod je prostý, nevážou se k určité lokalitě ani konkrétnímu vydavateli a jsou kolem nich mnohé otazníky. Kdo je nechal razit, proč a k čemu byly vyrobené a jsou to vůbec všechno české ražby? Odpovědi lze nalézt v následném textu.
Přiřazení nesignované účelové známky určitému výrobci je nesnadné, protože studií zaměřených na produkci ražeben, z nichž by se mohlo vycházet, je poskrovnu. Z dochovaných nabídkových katalogů výrobců účelových známek je známo, že součástí nabídky byly hotové vzory pro rubní strany známek k různým účelům. Zákazníci si z nich vybírali vhodný motiv pro určitý druh známky. Identické reversy se tudíž opakují na účelových známkách různých vydavatelů. Pokud jsou známé ze vzorníku konkrétní firmy nebo ze známek uveřejněných s výrobním původem, lze podle nich určit výrobce. Aby to nebylo tak jednoduché, nutno konstatovat, že vzácně docházelo k napodobování či přímo kopírování vzorů konkurence.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2017.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU