Bankovky Laosu Dvě novější zajímavosti
Dne 15. listopadu 2010 dala do oběhu laoská národní banka novou bankovku vysokého nominálu a to 100 000 kip (obrázek č. 1 – oficiální oznámení banky).
Jedná se o pamětní vydání(teprve druhé od roku 1957) určené jak pro sběratele, tak i pro běžný oběh.
Byla vydána ke příležitosti výročí 450. let od založení hlavního města Vientiane.
Nominál 100 000 kip se rovná dle úředního kurzu cca 12,5 USD. Bankovky byla prý vytištěna v tiskárně bankovek Goznak a má rozměry 159 x 68 mm.
Na přední straně je vyobrazena socha krále Setthathilat, národní květina frangipani a světoznámý chrám (stúpa) Pha That Luang ve městě Vientiane, který je národním symbolem Laosu. Na zadní straně je opět vyobrazena národní květina frangipani a chrám Ho Phra Keo ve městě Vientiane.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2011.
ZE SVĚTA KOVOVÝCH ZNÁMEK (33) Známky na železnici I.
Kovové známky jako náhrada či předplatné jízdného podobné ražbám vydaným městskými dopravci, jež byly popsané v M+B 4/2011, nejsou z našich železnic známé.
hromadná přeprava osob po kolejích není vymožeností starého data. Poprvé se železniční vagóny tažené koňmi daly do pohybu 2. srpna roku 1832 z Českých Budějovic do lince, první veřejné železnici na evropském kontinentě. Brzy však koňskou sílu nahradila pára. Éru pravidelné železniční dopravy u nás zahájil vlak tažený parní lokomotivou, který vyjel 6. června 1839 na trati Vídeň Břeclav. následující doba byla v Rakousko-uhersku obdobím prudkého rozvoje železnice, na kterém se významně podílely soukromé společnosti1. Jejich názvy zachycují známky, které vydaly na železnicích působící organizace.
Zachovaly se však známky pomocných či návazných zařízení, jakými jsou kupříkladu železniční výtopny, dílny a opravny, nádražní restaurace, úschovny a podobně. Nejpočetnější skupinou ražeb spojených se železnicí jsou ražby potravinových skladů. Nutno konstatovat, že účel některých známek se železničním emblémem není z jejich obrazu jasný.
K železnicím patřily zaměstnanecké konzumní spolky, které pro své interní potřeby emitovaly známky k nejrůznějším účelům, především však s peněžní nominální hodnotou. Většinou mají vyobrazené železniční emblémy a často krácený, zpravidla německý název železniční společnosti, při které spolek působil.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2016.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU